Podnet na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
Ak sa domnievate, že vám nebola poskytnutá zdravotná starostlivosť správne alebo sa domnievate, že iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je nesprávne, máte právo podať podnet na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý môžete adresovať nasledujúcim subjektom:

Podnet poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti
Podnet na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou máte právo podať priamo poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti, nemocnici alebo lekárovi u ktorého máte pochybnosti o poskytnutej zdravotnej starostlivosti a požiadať o nápravu. Podnet sa podáva písomne. Ak poskytovateľ zdravotnej starostlivosti podnetu nevyhovie alebo bezodkladne neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia podnetu, osoba má právo podať podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
Podnet na ÚDZS, žiadosť o vykonanie dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou skúma či sa vykonali všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby s cieľom uzdravenia osoby alebo zlepšenia stavu osoby pri zohľadnení súčasných poznatkov lekárskej vedy.
Výsledkom dohľadu je oznámenie úradu o výsledku prešetrenia, kde skonštatuje, že zdravotná starostlivosť bola poskytnutá správne, alebo zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, pričom v rozhodnutí pomenuje dôvody, v ktorých nesprávnosť poskytnutej zdravotnej starostlivosti vidí.
Na rozdiel od súdneho, správneho či trestného konania je konanie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou oveľa menej formalizované a jeho rozhodnutie nemá zákonom stanovené náležitosti tak, ako je tomu pri súdnych alebo správnych rozhodnutiach.
ÚDZS nemusí uvádzať akými úvahami bol pri rozhodovaní vedený, neskúma bližšie skutkový stav, nemá povinnosť vyrovnať sa s dôkazmi v ich vzájomných súvislostiach a sťažovateľ sa proti rozhodnutiu ÚDZS nemôže žiadnym spôsobom ďalej brániť, keďže zákon sťažovateľovi takéto právo nepriznáva.
Negatívne rozhodnutie ÚDZS nebráni sťažovateľovi obrátiť sa v danej veci na príslušný súd.
Ak bola zdravotná starostlivosť podľa ÚDZS poskytnutá nesprávne, môže následne v správnom konaní uložiť pokutu. Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže voči rozhodnutiu ÚDZS podať odvolanie a podať návrh na súd a domáhať sa preskúmania zákonnosti rozhodnutia Úradu. Konštatovanie ÚDZS o nesprávnosti postupu zdravotníckeho zariadenia nezakladá nárok na náhradu škody, ÚDZS nemá právomoc hodnotiť spôsobenú škodu. Prípadnú náhradu škody za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť si môže poškodený uplatňovať v občiansko-právnom konaní.
Podnet na prešetrenie sa podáva písomne, na pobočke ÚDZS podľa miesta, kde bola zdravotná starostlivosť poskytnutá. Podávateľovi podnetu príde písomné oznámenie o začatí dohľadu aj o výsledku dohľadu.
Na podanie podnetu, ale ani na ukončenie dohľadu nie je žiadne lehota.
Postup pri podaní podnetu na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nájdete tu:
http://www.udzs-sk.sk/web/sk/postup-pri-podani-podnetu
Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ SR) je príslušné na vybavovanie podnetov vo veci:
- podávania stanovísk k zákonom
- informácií alebo sťažností ohľadne platieb za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
- povolenia poskytovateľov na výkon činnosti (ak ho vydalo MZ SR)
- organizácie zdravotnej starostlivosti – ordinačné hodiny, zdravotná dokumentácia…(ak príslušnému poskytovateľovi vydalo povolenie na výkon činnosti MZ SR)
Príslušný samosprávny kraj – VÚC má v kompetencií vybavovanie podnetov vo veci:
- platieb za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
- povolenia poskytovateľov na výkon činnosti (ak ho vydáva VÚC)
- organizácie zdravotnej starostlivosti – ordinačné hodiny, zdravotná dokumentácia…(ak príslušnému poskytovateľovi vydal povolenie na výkon činnosti VÚC)
Do kompetencie Sociálnej poisťovne patrí vybavovanie podnetov vo veci:
- práceneschopnosti
- invalidného dôchodku
- nemocenských dávok

Ak chcete pridať Váš názor do tejto diskusie, musíte sa prihlásiť.
V prípade, že nemáte konto, prosím zaregistrujte sa.
Pravidlá pre prispievateľov
Fórum je službou pre návsštevniíkov infomedica.sk. Príspevky sú uverejnené hneď po pridaní. INFOMEDICA si vyhradzuje právo neuverejniť a vymazať najmä tie príspevky, ktoré: